menu

המדריך לקריאת תכנית אדריכלית

קריאת תכנית אדריכלית, גם אתם יכולים
   
קריאת תכנית אדריכלית אינה נחשבת למשימה מסובכת ולא צריך ללמוד אנגלית כדי לקרא תכנית אדריכלית אבל צריך להבין כמה עקרונות, תכנית אדריכלית היא בעצם כמו כל שפה שלימוד סימניה יאפשר לכול אדם לקרוא ולהבין את אשר מציג האדריכל. בניין הוא מבנה בעל נפח תלת מימדי, התכנית האדריכלית מציגה את תכנית המבנה בדו מימד על גבי נייר מקופל כמו 'אקורדיון', (מכאן שמותיה הרבים של התכנית: 'גרמושקה', 'קונצרטינה', 'הרמוניקה').
  
בלימוד קריאת תוכנית אדריכלית נדרשת יכולת ראייה תלת מימדית בה ניחנים רוב האדריכלים, כמובן שגם אנשים שאינם אדריכלים יכולים להיות בעלי יכולת כזו.
במאמר זה נביא מעט מן המושגים באמצעותם נלמד את השפה שתכשיר אתכם להבין טוב יותר את כול "הקשקושים" ו"ים" הקווים המתארים יצירה תלת מימדי באופן דו מימדית.
    
הבסיס להבנת תכניות אדריכלות הוא הבנת משמעות קנה המידה (קנ"מ)
קנ"מ 1:1, מתאר קנ"מ אמיתי, 1 ס"מ בסרגל שווה ל - 1 ס"מ במציאות. שרטוטי תכניות של מבנים מוצגים תמיד בקנה מידה קטן יותר כדי לאפשר שרטוט על גבי נייר בגודל סביר.
   
קנ"מ המקובלים לתכניות אדריכליות הם:

  • 1:100 - 1 ס"מ בסרגל, שווה ל – 100 ס"מ במציאות. קנ"מ זה, מקובל להגשת תכניות בקשה להיתר לרשויות. התכניות מתארות באופן כללי את החללים המתוכננים את חזיתות המבנה מפלסי הפיתוח ועוד.
  •  1:50 - 1 ס"מ בסרגל שווה ל – 50 ס"מ במציאות. בקנ"מ זה, מקובל להגיש תכניות מפורטות לביצוע ע"י הקבלן.
  •  1:20 - 1 ס"מ בסרגל שווה ל - 20 ס"מ במציאות. זו תכנית מפורטת יותר המראה באופן כמעט אמיתי את מרכיבי הבניין השונים תוך התייחסות לרכיבים שרוצים לתת בהם דגש..
  •  1:250– 1 ס"מ בסרגל שווה ל - 2.5 מ' במציאות. קנ"מ זה משמש בעיקר לתכניות מדידה טופוגראפית של שטח המגרש.

מאוד מומלץ לעיין במילון מונחים אדריכלי שלנו כדי ללמוד מושגים נוספים.
     

           
הכרת הסימונים המוסכמים והבנתם:

  • חשוב לסמן את כיוון הצפון באמצעות חץ המוצג בשרטוט. מראה את מיקום הבית במגרש באופן יחסי לכיוון הצפון.
  • גובה התקרה מסומן בחתכים ולעיתים גם בתכנית ע"י האות H ולידה רישום הגובה בסנטימטרים.
  •  על גבי השרטוט יסומנו קווי אורך ורוחב בכל חדר.
  • כלים סניטריים וריהוט מסומנים על גבי התוכנית וצורתם כפי שהם נראים במבט מלמעלה.
  • קווים מקווקווים מראים אלמנטים תלויים על קיר או תיקרה או בולטים מעבר לקיר קיים או מתוכנן כגון, הנמכת תקרה מגבס, פרגולות, גגונים, מרפסות זיז, קומה 2 הבולטת מעבר לקומת קרקע וכו'.
  • דלתות וחלונות מסומנים עם כיוון הפתיחה, החוצה או פנימה ברבע עיגול.
                    

שפת האדריכלים – סימנים מוסכמים בתוכניות אדריכלות כשפה בינלאומית

להורדה למחשב:
    

     
ההתבוננות בתכנית אדריכלית צריכה להיעשות מהגדול אל הקטן.

בתחילה יש להתמקד במסגרת הכללית של התכנית, קומת כניסה למשל.
לבחון את החלוקה לאזורים הכלליים לבני המשפחה ולאורחים מצד אחד ולאזורים הפרטיים המיועדים לבני המשפחה בלבד מצד שני.
 
בהמשך, יש לטייל בתכנית באופן וירטואלי כאילו אתם צועדים בתוך הבית ממש החל מהכניסה הראשית דרך מבואת הכניסה הפנימית אל הסלון המטבח ופינת אוכל. המדרגות הפנימיות אם קיימות, חדרי השינה, שרותי האורחים ואף הדרך אל היציאה לגינה הצמודה.
   
מכוון שדיירי הבית דינמיים בתנועתם, השימוש במעברים בין אזור ואזור טומן בחובו פוטנציאל חיכוך בין דיירי הבית לכן, כדאי לבדוק כבר בכניסה הראשית שהנגישות לכל אזורי הבית חופשייה מקונפליקטים בין אזורי השימוש השונים.
 
למשל, בתנועת ילדים וחבריהם מהכניסה הראשית אל חדריהם או אל חדר המדרגות בואכה אל קומה שנייה, יש לשים לב שתנועה זו לא מתנגשת עם התנועה במשולש, מטבח, פינת האוכל, סלון.
 
בהמשך לבדיקה חשוב לשאול, האם אורכו רוחבו וגובהו של כול אזור המשמש לצרכים מסוימים, חדר שינה, סלון, מטבח וכו', מתאים לשימוש אליו הוא מיועד? האם פתח הכניסה אל האזור המסוים ממוקם בנקודה אופטימאלית והשימוש בו אינו יוצר סכנה בטיחותית בפתיחת הדלת בסערה? האם הסמיכות של חדר השינה או חדר הכביסה לאזור אחר בבית, הרמונית? האם כל אזור מתוכנן לשימוש אחד או שהוא מתוכנן לשימושים נוספים בחפיפה עם שטח לשימוש אחר. 
 
האם הרהיטים משורטטים בקנה מידה אמיתי ביחס לגודל החלל. מקובל אצל קבלנים העמדת ריהוט שאינו בקנה מידה תואם לשרטוט החדר או הסלון על פי רוב הריהוט יהיה קטן יותר ביחס לחלל על מנת לתת תחושה שהחדר גדול ועל אף הריהוט הקיים בו עדיין מרווח התנועה בו גדול, אינפורמציה מטעה שנעשית לצרכי מכר בלבד. טוען, בחדר שגודלו ממוצע, ניתן להכניס אצטדיון כדור רגל ללא שום בעיה.
    
האזורים המסוכנים בבית הם חדרי המקלחת והאמבטיה. הם צפופים ורטובים ופוטנציאל הנפילה בהם גבוה מהרגיל ולכן, כל נפילה קלה יכולה להסתיים בחבטה הגונה וכואבת מהכיור, האסלה או הברז.יש לוודא שחדרי האמבטיה רחבים ומרווחים והתנועה בהן חופשייה.
   
לבדוק את סידור הריהוט בחדרי השינה שאכן נותן תחושת ביטחון ונינוחות כפי שמצופה מחדר שינה, האפשרות לתנועה חופשית בתחומיו, גם כשהולכים יחפים.
האם גובה סף החלון בטיחותי (גובה סף חלון לפי תקן: 1.05 מ' מעל פני ריצוף) ושטח החלון שבו 8% לפחות משטח ריצפת החדר.
  
רוחב מהלך המדרגות הוא 80 ס"מ לפי חוק התכנון והבנייה, רצוי מאוד לקבוע מידה של 1.0 מ', מאוד נוח נעים ומאפשר להעלות ולהוריד חפצים גדולים מבלי להיתקל בקירות חדר המדרגות.

    

גולשים שקראו את המאמר הזה, קראו גם את המאמר: כיצד לבחור תוכנית בנייה אדריכלית

 

 

 


    מחפש אדריכל או מעצב פנים? רוצה להתייעץ?
    לחץ כאן עכשיו - מלא את הטופס ונחזור אליך עם פתרונות