אדריכלות ובנייה ירוקה

בעשור השני של שנות האלפיים ערכי איכות הסביבה מהווים חלק מהותי מתפיסתו של האדריכל המודרני. תפיסה זו המכונה אדריכלות מקיימת מופיעה גם בישראל בדמות בנייה ירוקה ואקולוגית שהינה ידידותית לסביבה ולאדם, ומסייעת לחסוך במשאבים ואנרגיה. הגישה הובילה בין היתר לפיתוח רעיונות בנייה עתיקים לצד מגמות חדשות, תוך שילוב של טכנולוגיות ואמצעים מתקדמים לכדי ענף בנייה מתקדם, חדשני ומעניין הפורח ומתפתח בכל רחבי הארץ.
 
בנייה קלה ותעשייתית ירוקה
בנייה קלה הינה אלטרנטיבה מקובלת לבנייה קונבנציונאלית רטובה מבלוקים ובטון, המתבססת על חומרים קלי משקל  לבניית שלד הבית כמו אלומיניום, פלדה או עץ שאינם מצריכים יסודות עמוקים. על גבי השלד נבנים קירות הבית מחומרים שונים, ובמקרים רבים בהתבסס על בנייה תעשייתית של משטחים המיוצרים במפעל בהתאם לתכנון הבית. משטחים אלו עשויים להיות מבטון, גבס, שכבות פח שבתוכן קלקר או חומר בידוד אחר, ומורכבים כמו לגו באתר הבנייה. יש לציין כי בנייה קלה המבוצעת באופן מדויק ומקצועי, ועם חומרי גלם איכותיים, נחשבת לבעלת רמת בידוד גבוהה ולעמידה בפני פגעי מזג האוויר, הזמן ורעידות אדמה.
 
שיטות בנייה ירוקה מחומרי גלם מקומיים לפי טכניות עתיקות יומין
מעבר לשימוש בחומרים רגילים ומתקדמים כמו בלוקים, עץ, בטון ופח, בשנים האחרונות קיימת מגמת חזרה אל שיטות בנייה עתיקות. מדובר בשיטות המשמשות אדריכלים בישראל ובכל העולם, אשר מתבססות על חומרי גלם מקומיים ומיושמות בשילוב ידע וטכנולוגיות עכשוויות:
 

  

  • בניית בתים מאדמה - שיטה עתיקה שמתאימה במיוחד לאזורים יבשים וצחיחים, כמו הנגב והערבה. באופן מסורתי נהוג היה לייצור באופן ידני לבנים מאדמה, אך כיום ניתן לבנות לבנים דחוסות וקשות כמו בטון באמצעות שקים מוכנים של אדמה דחוסה. כמו כן, ניתן לנקוט בשיטה המכונה ספינת אדמה, אשר משלבת אדמה מהודקת עם חומרים ממוחזרים כמו צמיגים, פחיות ובקבוקים.
     

  • בניית בתים מחציר - חציר משמש לייצור לבני טיט, לחיפוי גגות וכן לבנייה באמצעות ערמות חציר מהודקות. השימוש בחבילות חציר מאפשר לבנות בתים עד לגובה של שלוש קומות, ונפוץ כיום בעיקר בדרום הארץ. את הבנייה עצמה ניתן לבצע במספר שיטות, כשבחלקן החציר משמש כשלד הבית ובאחרות השלד נבנה בבנייה קלה מעץ, אלומיניום או פלדה.

  
חומרי בנייה ירוקה אלטרנטיביים וידידותיים לסביבה
רבים מבין אדריכלי הבנייה הירוקה עושים שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה שאינם רעילים ושתהליך הפקתם אינו כרוך בהרס סביבתי. מדובר בחומרים קלים, פשוטים ויעילים לשימוש בבנייה המונים בין היתר: 

  • זכוכית - כיום מאפשרת הטכנולוגיה ליצור זכוכית איכותית, חזקה ועמידה החוסמת את קרני השמש הישירות ועוזרת בוויסות הטמפרטורה בבית.
  • במבוק - בהיותו צמח הגדל במהירות, בעל משקל קל ועמידות בפני דחיסה, הבמבוק משמש אדריכלים למטרות רבות בבנייה ירוקה כגון לבידוד קירות, ריצוף ובניית גדרות.

 
שעם -
 שעם הינו חומר בידוד מעולה המשמש בקירות, רצפות ותקרות.

קישור לעמוד: https://www.shablul.net/article.php?id=62